وزیرآموزش و پرورش با تأکید بر این که آموزش و پرورش نباید در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی ناشی از کرونا منفعل باشد، گفت: مدارس کشور با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی باید به ارائه خدمات آموزشی و تربیتی خود ادامه دهند.

کرونا ـ مدرسه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، یوسف نوری وزیرآموزش و پرورش در هزار و ششمین جلسه شورای عالی آموزش اظهار کرد: آموزش و پرورش در دوران کرونا از لحاظ جامعه‌شناختی، فرهنگی، اجتماعی و... دچار آسیب‌های زیادی شده است.

وی گفت: هر چند کرونا آموزش و پرورش را دچار مشکل کرد ولی فرصت‌های خوبی برای برون‌رفت از آموزش سنتی و استفاده از روش‌های آموزش مدرن در اختیار آموزش و پرورش قرار داد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای ساماندهی فضای مجازی در حوزه یادگیری دانش‌آموزان باید برنامه‌ریزی متناسب با شرایط و مقتضیات جامعه انجام شود.

نوری تصریح کرد: استفاده از روش‌های آموزشی مدارس خاص یکی از راه‌های مؤثر ارائه آموزش به دانش آموزان است؛ در این مدارس معلمان در دوران کرونا از موقعیت‌های یادگیری مختلف از جمله فضای آزاد و برخی اوقات از مساجد و برنامه بوم برای ارائه آموزش به دانش آموزان استفاده کردند، این روش یک نوع مهارت استفاده از موقعیت‌های مختلف برای آموزش و یادگیری دانش آموزان است.

از ستاد کرونا خواسته‌ایم اجازه بدهند مدارس حضوری شوند 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که مدارس همواره باید آماده ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به دانش‌آموزان باشند، تأکید کرد: از ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کرده‌ایم تا جایی که امکان دارد اجازه بدهند مدارس به صورت حضوری به فعالیت خود ادامه دهند و از تعطیل کردن مدارس خودداری کنند.

نوری با اشاره به این که برای بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه باید چاره‌اندیشی کنیم، خاطرنشان کرد: با یک برنامه‌ریزی هوشمندانه می‌توانیم دانش‌آموزانی که ترک تحصیل کرده‌اند و از آموزش بازمانده‌اند به چرخه آموزش بازگردانیم تا بتوانند از خدمات آموزشی بهره‌مند شوند.

وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: آمار آموزش و پرورش یکی از مواردی است که دارای ایراد است، یک بار برای همیشه باید این نقص برطرف شود، البته قبلاً توانایی ارائه آمار و اطلاعات دقیق تر و به روزتری از وضعیت آموزش و پرورش داشتیم که الان دچار مشکل شده و در صدد هستیم این مشکل را برطرف کنیم.

مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید باز و معلمان آنجا حضور داشته باشند

وی افزود: باید رصدهای لازم درباره آسیب‌های اجتماعی و عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان در دوران کرونا توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام و نتایج آن در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

نوری ادامه داد: با توجه به این که اکثر مردم و معلمان واکسیناسیون شده‌اند، مدارس با رعایت پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی باید باز باشند و معلمان در مدارس حضور داشته باشند تا چرخه آموزش و پرورش دچار مشکل نشود.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: شایسته است که آمادگی لازم  را برای مواجهه فعال و پویا با موضوعات مختلف آموزش و پرورش داشته باشیم تا با آگاهی کاملی نسبت به موضوعات مختلف اقدام کنیم.

نوری گفت: محتواهای بسیاری درباره آموزش و پرورش دانش‌آموزان در فضای مجازی تهیه و تولید شده است، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و معاونت‌های آموزش و پرورش باید یک ممیزی و تنظیم‌گری مناسب بر روی این محتواها اعمال کنند.

وی بیان کرد: تعدادی از مدارس خوب در کشور داریم که باید یک کانال ارتباطی و تعاملی مؤثر و سازنده بین این مدارس و سایر مدارس کشور برقرار کرده و آنها را به هم پیوند بزنیم.

وزیرآموزش و پرورش با اشاره به لزوم تهیه پیوست فرهنگی برای سامانه شاد گفت: سامانه شاد نباید به یک سامانه اختصاصی تبدیل شود بلکه باید در کنار آن از سامانه‌های اثربخش و کارآمدتری هم استفاده شود.

نوری با اشاره به این که چرخه آموزش و پرورش دانش آموزان نباید در هیچ شرایطی تعطیل شود، تأکید کرد: آسیب‌های تعطیلی مدارس، در سال‌های بعد، جامعه را دچار بحران و مشکل خواهد کرد، مدرسه دروازه ورود دانش‌آموزان به اجتماع برای پذیرش مسئولیت‌های آن هستند لذا تعطیلی مدارس آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بر جامعه تحمیل می‌کند.

وی در ادامه افزود: معلم اصلی‌ترین فرد در نظام تعلیم و تربیت کشور است که باید شان و جایگاه او حفظ شود.

 وزیر آموزش و پرورش در پایان تأکید کرد: نباید در مدارس خلاقیت و نوآوری از معلمان گرفته شود بلکه باید فضایی ایجاد شود تا معلمان بتوانند اثربخشی و کارآمدی خود را در جریان آموزش و پرورش دانش‌آموزان بروز دهند.

کد خبر 649558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha